Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Trànsit
  • Ja és obligatori: els cotxes elèctrics i híbrids de nova homologació han de fer soroll des d'avui mateix

Ja és obligatori: els cotxes elèctrics i híbrids de nova homologació han de fer soroll des d'avui mateix

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

A partir d'avui 1 de juliol tots els cotxes elèctrics i híbrids de nova homologació a Europa han d'incloure sistemes d'avís acústic (SAAV) o AVAS, per les seves sigles en anglès.


La nova normativa fixada per la Unió Europea (UE), que entra avui en vigor, pretén reduir els accidents que són conseqüència de la baixa sonoritat d'aquest tipus de vehicles, el motor elèctric tot just emet so a baixes velocitats, el que els converteix en un perill potencial per a vianants o ciclistes en no poder identificar la seva presència.

Si bé en una primera fase aquesta llei comunitària afectarà únicament a vehicles de nova homologació (tant turismes com comercials), la normativa estipula que a partir l'1 de juliol de 2021 serà obligatòria per a tots els vehicles elèctrics i híbrids comercialitzats a Europa.

Així, la regulació preveu un període d'adaptació per als fabricants en els models existents en les seves gammes, que estaran obligats a partir de llavors a incloure aquest avisador acústic en els seus models de mecànica alternativa que facin ús, de forma continuada o puntual, d'un motor elèctric.

Malgrat això, ja hi ha marques que ja ho estan incloent en el seu vehicles, com és el cas de Jaguar amb el seu SUV elèctric I-Pace. Així mateix, Nissan es va avançar a aquest requeriment amb la seva tecnologia 'Canto', al Japó porten encara més temps sensibilitzats per aquest problema de seguretat viària ocasionat per cotxes híbrids i elèctrics. De fet, ja hi ha fabricants (com és el cas de Toyota amb el Prius) que en aquest país o als EUA ofereixen aquests sistemes, que disposen, normalment, d'un o diversos altaveus per emetre un so de motor sintetitzat.

Com han de funcionar els avisadors acústics?

Jaguar I-PACE diámica

Els sistemes d'avís acústic AVAS hauran activar-se de forma automàtica des de l'arrencada fins a una velocitat de 20 km / h, a més de quan el vehicle circuli marxa enrere. A partir d'aquesta velocitat, el soroll de rodament serà suficient per detectar la presència del vehicle, de manera que el sistema es desconnectarà automàticament. En cap cas podrà desactivar manualment el conductor.

De la mateixa manera, aquesta normativa europea especifica que el so emès per aquestes tecnologies ha de superar els 56 decibels (el que equival a una conversa) i mai excedir dels 75 decibels, que és el nivell habitual que emeten els motors tèrmics.

Així mateix, s'estipula que el soroll ha de ser continu, similar al d'un vehicle amb motor de combustió interna i "indicatiu del comportament del vehicle", és a dir, amb variacions en funció de la velocitat del mateix. En definitiva, es tracta d'un sistema que imita el so d'un propulsor de combustió, tal com es pot veure al que equipa el Jaguar I-Pace.

Pel que fa als vehicles híbrids, que combinen un motor tèrmic amb un d'elèctric, l'AVAS no haurà de generar cap tipus de so quan el propulsor tèrmic estigui en funcionament. I tampoc serà necessari que s'activi en seleccionar la marxa enrere en aquells automòbils que ja disposen d'un avís sonor per a aquest supòsit. De la mateixa manera, aquesta regulació contempla que els clients puguin escollir entre diferents sons oferts pels fabricants.

En contradicció amb la contaminació acústica

Ciudad Contaminacion Acustica

Tot i que aquesta normativa respon a una necessitat de millorar la seguretat viària en vehicles elèctrics i híbrids, per tal que ciclistes o vianants puguin detectar la seva presència i salvar l'escull del seu silenciós fer a baixes velocitats, podria entrar en contradicció amb les recomanacions de la organització Mundial de la Salut (OMS) pel que fa a contaminació acústica.

I és que aquest problema ha estat assenyalat com un problema de salut pública, de manera que l'organisme de Nacions Unides planteja que, per reduir l'impacte del soroll del trànsit, aconsellen que el límit de remor màxima s'ha de situar en els 53 decibels durant el dia i de 45 decibels durant la nit. Valors que estan per sota del que estipula la llei europea per a aquest tipus de sistemes.

Ya es obligatorio: los coches eléctricos e híbridos de nueva homologación han de hacer ruido desde hoy mismo

Segons un estudi publicat per l'Observatori de Salut i Medi Ambient de l'Institut DKV de la Vida Saludable, el 80% de la contaminació acústica de les ciutats està ocasionada pel trànsit rodat. Segons aquesta anàlisi, l'urbs espanyola amb major índex de sorolls és Barcelona, seguida de Madrid, que se situa en segon lloc.

Per tallar aquest problema de salut pública, que segons l'estudi ocasiona cada any 10.000 morts prematures a Europa, l'Institut DKV plantejava solucions comoreducir la velocitat màxima a 30 km / h en zones urbanes. Una mesura que ja s'ha posat en marxa en ciutats com Madrid, recollida en la nova Ordenança Municipal de Mobilitat Sostenible, i que la DGT està valorant implantar a nivell estatal.

MOTORPASION

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat