Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ

EQUIPA’T PER A LA CONDUCCIÓ EN DUES RODES

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Molts conductors opten per desplaçar-se en motocicleta per la seva agilitat i rapidesa en comparació amb altres vehicles, però com a contrapartida, el seu ús comporta més riscos i més vulnerabilitat per als seus usuaris. Per contrarestar la fragilitat que suposa conduir un vehicle de dues rodes, les mesures d’autoprotecció dels motoristes han de ser màximes.

Segons dades del Servei Català de Trànsit (SCT), aquest estiu, 12 de les 36 persones mortes en accidents de trànsit a les carreteres catalanes han estat motoristes i un 9% d’ells no portaven casc o el duien mal cordat. A banda del casc, que cal portar obligatòriament, un equipament corporal adequat també és vital per evitar lesions de gravetat, és decisiu per reduir les conseqüències d’un accident en motocicleta, i fins i tot ens pot salvar la vida.

Si al cotxe et cordes el cinturó, a la moto protegeix-te també amb un equipament adequat!

El cap és la part del cos més sensible d’un motorista i, per tant, ha de ser la zona més protegida de totes. Però no es pot utilitzar qualsevol casc. Aquest element fonamental de seguretat ha de ser homologat, integral (d’una sola peça) per garantir la millor protecció del cap i de la cara, de la talla adequada per a cada usuari i ha d’estar en bon estat. El casc s’ha de portar com més còmode millor però d’una forma segura i sempre cordat. També es recomana des de l’SCT que els cascos siguin de color clar i que incorporin adhesius reflectors per millorar la visibilitat dels motoristes per a la resta d’usuaris de les carreteres.

A més, el vestuari també és bàsic per protegir els usuaris de motos d’abrasions i cops en cas de caure a l’asfalt. En aquest sentit, l’ús d’un bon equipament, com guants o espatlleres, pot evitar lesions greus en cas de patir un accident. Encara que faci bon temps i calor, cal evitar circular amb roba lleugera, atès que la carrosseria d’un motorista és un mateix. Tot i que la normativa estatal no obliga a circular amb els diferents elements de la indumentària de moto, l’SCT aconsella utilitzar-los, sobretot en els desplaçaments per carretera. 



Pas a pas millorant la seguretat del col·lectiu

La prevenció dels accidents de motocicleta és, des de fa temps, una de les prioritats i principals preocupacions del Departament d’Interior, atès que en els darrers anys no ha registrat els indicadors de reducció de l’accidentalitat en general. Les xifres de sinistralitat d’aquest col·lectiu indiquen que cal seguir dedicant esforços per augmentar les accions orientades a millorar la seva seguretat viària:
  • - Aquest 2016 han mort 26 motoristes, la meitat en període estival, i 293 han resultat ferits de gravetat.
  •  - Durant tot l’any 2015, van morir a les carreteres catalanes 49 motoristes i 333 van resultar ferits greus (un 9,41% més que l’any 2014).
  •  - Les motocicletes i els ciclomotors representen a Catalunya un 2% de la mobilitat, però estan presents en gairebé el 40% dels sinistres amb persones mortes o ferides greus.
  •  - El perfil de motorista accidentat és un home d’entre 45 i 54 anys en sinistres en solitari.
  •  - Per tipus d’accident, les caigudes a la via i les sortides de via (motorista en solitari) són les que acumulen més víctimes mortals,  5 i 7, respectivament.
El Pla estratègic de seguretat viària 2014-2020 recull, entre els seus principals eixos, la protecció dels usuaris més vulnerables de la mobilitat amb la finalitat de poder complir l’objectiu europeu de reduir les víctimes mortals en un 50% l’any 2020 respecte del 2010, i també fixa una reducció del 20% dels motoristes morts i ferits greus en el mateix període. En els darrers anys, l’SCT ha realitzat diverses actuacions orientades precisament a la protecció i a millorar la seguretat viària del col·lectiu motorista.

Formació 3.0 per millorar les tècniques de conducció en els revolts

L’any 2015, el Departament d’Interior i Anesdor, l’associació nacional d’empreses del sector de dues rodes, van posar en marxa el programa Formació 3.0, una iniciativa a peu de carretera pionera al conjunt de l'Estat que ha tingut l’objectiu d’augmentar la seguretat viària dels conductors de vehicles de dues rodes a la mateixa carretera. Enguany el programa s’ha reeditat amb un segon cicle.

L’activitat, que és gratuïta, es realitza els caps de setmana en vies de la xarxa viària secundària amb una elevada concentració de motoristes. A través d’aquest programa formatiu, que ha comptat amb el suport dels Mossos d’Esquadra, els participants fan un recorregut acompanyats d’instructors especialitzats que els graven per posteriorment visionar l’enregistrament, poder identificar i corregir els seus errors i millorar així la tècnica de conducció i la perícia al manillar.

En total, 411 motoristes han participat en l’edició del Formació 3.0 d’enguany. Gràcies a aquesta activitat s’ha pogut comprovar que els principals errors que cometen els motoristes estan relacionats amb la velocitat inadequada. Així mateix, molts d’ells fan un traçat incorrecte dels revolts, presenten desconeixements generalitzats sobre la tècnica de frenada i no aprofiten l’espai. A més, en línies generals, cal que els conductors de dues rodes millorin la capacitat d’anticipació dels imprevistos i mantinguin en l’estat adequat les seves motocicletes, especialment els pneumàtics i les pastilles de fre, que sovint queden desgastades.
La bona acollida d’aquests cursets gratuïts posa de manifest l’èxit del programa. Amb tot, la directora de l’SCT, Eugenia Doménech, es mostra especialment preocupada pels accidents en solitari, les caigudes a la calçada i les sortides de via. Per això, aquesta activitat, que s’ha realitzat a diferents carreteres de les demarcacions de Barcelona, Girona, Tarragona i Lleida, ajuda a millorar la tècnica i a augmentar la seguretat sobre la moto.

A la moto, conducció intel·ligent

Una altra acció de conscienciació que l’SCT ha dut a terme enguany ha estat l’edició del fullet A la moto, conducció intel·ligent, que els Mossos d’Esquadra lliuren als motoristes a peu de carretera en els controls policials anomenats PREMOT. Aquest material, editat en català, castellà, anglès i francès, inclou cinc consells bàsics que els motoristes han de tenir en compte per augmentar la seva seguretat i les seves mesures de protecció, com “Senyalitza sempre amb els intermitents” i “Mantén la distància de seguretat” per als motoristes urbans, o “Posa’t jaqueta, botes i guants de protecció” i “No facis avançaments temeraris” per als motoristes de carretera. Amb les recomanacions d’aquest material que es distribueix i amb la informació preventiva dels policies de trànsit, es pretén dissuadir els motoristes d’adoptar conductes de risc i advertir-los dels perills a què estan exposats. Convé destacar que en aquests controls els agents vigilen els motoristes com a infractors, però també com a possibles víctimes de conductes de risc dels conductors de la resta de vehicles. D’aquesta manera es pretén conscienciar el conjunt d’usuaris de la vulnerabilitat dels vehicles de dues rodes i de la importància d’una conducció compartida respectuosa.

INFOTRANSIT


 
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat