Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Seguretat Viària
  • El conseller d'Interior, Joaquim Forn, i la directora del SCT, Eugenia Doménech, presenten un estudi sobre la sinistralitat dels motoristes morts el 2017

El conseller d'Interior, Joaquim Forn, i la directora del SCT, Eugenia Doménech, presenten un estudi sobre la sinistralitat dels motoristes morts el 2017

Comparteix a la teva xarxa social preferida:
 
  • El conseller d’Interior ha demanat revisar les mesures habituals i s’han consensuat accions com l’ampliació del programa Formació 3.0 adreçat a motoristes habituals i la inclusió de la formació pràctica en les Autoescoles de Qualitat
 
 
El conseller d’Interior, Joaquim Forn, ha presidit aquest migdia la reunió del Grup de Treball de Motocicletes, que s’ha tornat a trobar avui al departament d’Interior amb l’objectiu de buscar i proposar mesures per tal de corregir i disminuir l’augment de sinistralitat mortal que afecta les motocicletes. Hi tenen representació entitats com el Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori i Sostenibilitat (TES), el Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona, la Federació Catalana de Motociclisme, el Cos dels Mossos d’Esquadra i representants d’associacions de motoristes, associacions de víctimes i representants del sector, entre d’altres.
 
Aquest grup de treball es reuneix periòdicament, però en aquest cas, el conseller ha volgut destacar que “aquesta convocatòria es deu, en gran part, a l’augment de la sinistralitat en les darreres setmanes i mesos”. Forn ha explicat que “pel Govern de la Generalitat la lluita contra la sinistralitat a les carreteres és una prioritat i en concret en l’àmbit de la moto que en l’últim any ha sofert un increment respecte les mateixes dates de l’any anterior”.
 
El titular d’Interior ha valorat molt positivament la reunió “és molt útil poder conèixer la opinió dels diferents actors que treballen en el món del motor” i ha afegit “hem de comptar amb la visió no només de les administracions sinó també de la gent del sector directament implicada”.
 
Forn ha volgut posar en valor les campanyes publicitàries que s’han estat fent els darrers anys des del Servei Català de Trànsit però ha afirmat que “no n’hi ha prou amb la pedagogia, queden pendents millores i estem disposats a escoltar les propostes i incorporar-les a la bona feina que ja s’està fent des del Departament d’Interior”.
 
Per part seva, la directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Domènech, ha mostrat la seva preocupació pel repunt dels motoristes morts enguany i alhora ha subratllat que “en el 36% dels 28 accidents mortals de motocicletes, s’ha produït per maniobra de la motocicleta en solitari”, i ha continuat: “en 19 dels 28 accidents el causant ha estat el motorista, i la velocitat inadequada hi ha jugat un paper clau en 11 d’aquests 19 casos”. Aquestes dades són el resultat de l’estudi cas per cas dels accidents mortals de motoristes que ha realitzat el Servei Català de Trànsit i que s’ha presentat al grup de treball.
 
Domènech ha destacat que es proposarà estudiar i senyalitzar el revolts on s’ha detectat major índex de sinistralitat entre els motoristes. La directora del SCT ha afegit també que es vol ampliar la formació teòrica i pràctica existent dels motoristes per tal que aquests siguin conscients del que saben i el que no, per ser capaços de fer front als riscos i que tot hi estar augmentant els motoristes morts a carretera, s’estan reduint els ferits greus entre el col·lectiu i per tant l’indicador global d’accidents amb víctimes mortals i ferits greus sí que té una disminució, que “hem de treballar perquè es traslladi també a la sinistralitat més greu que és la mortal”.
 
 
Radiografia de la sinistralitat mortal dels motoristes aquest 2017
 
 
L’any 2017 (fins al 24 de juliol) hi ha hagut 84 víctimes mortals a les carreteres catalanes, 29 de les quals són motoristes, una de cada tres víctimes (34,5%) i el doble que el mateix període de 2016, quan van morir 15 motoristes. Aquestes 29 víctimes mortals s’han produït en 28 accidents.
 
En canvi, si tenim en compte l’indicador conjunt de víctimes mortals i ferits greus, s’ha registrat una reducció fins al 24 de juliol:
 
Per demarcacions, en el que portem d’aquest any 2017 hi ha hagut l’augment de la sinistralitat mortal de motoristes més destacat a Lleida i a Girona, que partien de registres molt baixos l’any anterior. En concret, a Girona s’ha passat d’un accident mortal el 2016 a set el 2017 i a Lleida, de dos accidents mortals el 2016 a set el 2017. També Barcelona assumeix una part important de l’accidentalitat mortal de motocicletes. En el que portem d’any, hi ha hagut tretze accidents mortals de motocicletes, quan en el mateix període del 2016 n’hi va haver vuit.
 
Principals conclusions de l’estudi. Escenari de la sinistralitat dels motoristes 
 
  • En primer lloc, aquest any hem tingut una meteorologia més favorable i amb menys precipitacions que el 2016 , i s’ha produït un augment de la mobilitat. En concret la mobilitat obligada ha augmentat un 4% i la mobilitat associada al lleure un 5%.
 
  • En segon lloc, hi ha hagut un augment de les col·lisions frontals com a tipus d’accident amb motocicletes implicades que pot tenir a veure amb l’augment de la mobilitat. En concret, s’ha passat de tres accidents mortals amb motocicletes implicades per col·lisió frontal el 2016 a nou el 2017.
 
  • En tercer lloc, 10 dels 28 accidents mortals s’han produït per maniobra de la motocicleta en solitari.
 
  • En quart lloc, s’observa una certa acumulació d’accidents mortals als revolts. No es tracta dels revolts més tancats sinó dels més suaus en els quals el motorista no executa o no interpreta bé el traçat.
 
  • En cinquè lloc, en 19 dels 28 accidents mortals el causant ha estat el motorista i la velocitat hi ha jugat un paper clau en 11 dels 19 casos.
 
  • En sisè lloc, gairebé tots els accidents mortals estan protagonitzats per motos amb un cubicatge superior als 500 cc i un 60% per motoristes entre 36 i 59 anys.
 
Proposta d’accions per reduir la sinistralitat mortal de motoristes
 
Davant de l’augment de la sinistralitat mortal de motoristes, s’han consensuat les següents accions. Quant a formació i sensibilització: l’ampliació del programa Formació 3.0 adreçat a motoristes habituals i la inclusió de la formació pràctica en les Autoescoles de Qualitat (AeQ). Pel que fa als canvis normatius: la revisió del permís de conduir teoricopràctic per a motoristes, la revisió de les taxes d’alcoholèmia i les propostes legals que s’estan elaborant i que s’adreçeran a la DGT. En relació amb la mobilitat i senyalització, la senyalització dels revolts amb risc per a motoristes i fer una prova pilot de carrils segregats. Finalment, quant a recerca i desenvolupament: l’aplicació dels resultats de la càtedra de seguretat viària de motocicletes del SCT i l’UPC i les conseqüents millores de seguretat activa i passiva.
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat