Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Permís per punts
  • Dutch Reach: la maniobra holandesa per obrir la porta del cotxe que evita accidents ciclistes

Dutch Reach: la maniobra holandesa per obrir la porta del cotxe que evita accidents ciclistes

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

És un gest gairebé mecànic instal·lat en la memòria mecànica de tots els passatgers d'un cotxe: aparcat el vehicle, la porta es desplega utilitzant la mà més propera a la maneta d'obertura. És un procés inconscient i sovint executat de forma cega, sense tenir en compte què hi ha a l'altra banda de l'automòbil.


Al cap ia la fi, ¿què hi havia fins fa no massa anys? Una vorera plena de caminants lents i previnguts capaços d'esquivar amb antelació la sobtada aparició d'un garbuix metàl·lic en la seva trajectòria. La situació ha canviat. La progressiva transformació de les ciutats ha provocat que un major nombre de ciclistes es llancin als carrils bicis constru¨ts pels ajuntaments, i amb ells altres vehicles no motoritzats.

Ara repetim el procés: després d'aparcar el cotxe, vam obrir la porta emprant la mà esquerra i sense fixar-nos en el que hi hagi més enllà de la finestreta. ¿Resultat? Un carril bici, inesperat. I diversos ciclistes circulant a certa velocitat. En no poques ocasions, el resultat és un accident. És el que als països anglosaxons es coneix com "dooring", i el que als Països Baixos causa 200 accidents a l'any.

Países Bajos da el salto definitivo: en 2018 se vendieron más bicis eléctricas que normales

Països Baixos dóna el salt definitiu: el 2018 es van vendre més bicis elèctriques que normals

La petita nació neerlandesa, com vam veure en el seu moment, és un viver perenne per a la bicicleta. Tradicional i elèctrica. Es calcula que hi ha més de 22 milions de bicicletes repartides per tot el país, i que en determinats nuclis urbans, com Amsterdam, més del 50% dels trajectes es realitzen donant pedals. Això genera necessitats urbanes i de comportaments cívics molt diferents i específics.

Els holandesos, de fet, són molt conscients dels riscos associats als aparcaments i als carrils bici. Per aquest motiu, des de fa anys, tinguin un simple mecanisme per evitar-los: obrir la porta del cotxe amb la mà oposada a la maneta (si ets conductor, amb la dreta). Per què? El escorç corporal obliga a orientar el cos cap a la direcció contrària a la que s'ha aparcat el cotxe, podent albirar a qualsevol ciclista furtiu que s'acosti.

Cap a la seva popularització universal

La tècnica s'ha popularitzat durant els últims anys gràcies a un doctor nord-americà consternat per la mort d'una ciclista en xocar amb una porta a les rodalies de Boston. Va ser ell el que va batejar la tècnica: "Dutch Reach". I què, a través d'Dutch Reach Project, ha arribat a popularitzar-arreu del món: avui les autoritats franceses i la Guàrdia Civil, entre molts altres, la fomenten per reduir el volum d'accidents.

En Països Baixos la integració de "la maniobra de la mà dreta" és consubstancial a la lògica ciclista del país. Segons s'explica aquí, és habitual que els pares ho fomentin entre els seus fills i que tals recomanacions s'incloguin en els cursos d'aprenentatge a la conducció de les autoescoles (amb greus faltes, suspensiónincluida, si s'obre la porta malament). Una cosa lògica si tenim en compte que, malgrat la seva al·lucinant ús de la bicicleta, Països Baixos té una de les taxes de siniestralitat ciclista més baixes de tot el món.

El gest forma part de la seva cultura. És automàtic.

La situació difereix en la resta de països on la bicicleta no ha estat en absolut hegemònica durant les últimes dècades. Als Estats Units el moviment si està guanyant certa tracció, promocionant les virtuts de la maniobra. A principis d'aquest any tant una associació nacional de conductors (AAA) com el Consell Nacional de Seguretat viària van començar a incloure el "Dutch Reach" en els seus cursos de seguretat. És un pas cap a una conscienciació més universal.

El paraíso de los ciclistas se llama Holanda. Así lo han conseguido

El paradís dels ciclistes es diu Holanda. Així ho han aconseguit

¿Fins a quin punt és transcendent? És difícil d'estimar. No hi ha xifres concretes sobre la seva efectivitat sobre el terreny. Els seus defensors i promotors el difonen per la seva seguretat intuïtiva, no per l'evidència científica que el sustenta. Sí que se sap que els accidents provocats per portes de vehicles són bastant comuns: a Victoria, Austràlia, es van registrar més de 770 entre 2011 i 2016; al Regne Unit hi ha més de 700 "dooring" anualment, amb una mitjana de dues morts.

Els pocs estudis efectuats (Vancouver i San Francisco) indiquen que el "dooring" pot suposar fins a un 15% dels accidents urbans que afecten els ciclistes.

El procés en països com Espanya, acabat adherits a la cultura ciclista serà lent. Els conflictes entre les noves formes de mobilitat i el tradicional predomini de l'automòbil privat són nombrosos. El il·lustren les nombroses polèmiques adherides a projectes de peatonalització com Madrid Central, o el mateix paper dels carrils bicis, acusats de potenciar la sinistralitat ciclista i rebutjats per una part dele col·lectiu.

En el fons, la maniobra holandesa il·lustra com la convivència entre cotxes, ciclistes, vianants i altres formes de mobilitat té molt de mentalització col·lectiva i d'assimilació d'un codi cívic entre tots els ciutadans. Utilitzeu el mitjà de transport que utilitzin. Per a un neerlandès el gest és gairebé inconscient, fins al punt que al país el concepte "Dutch Reach" sona estrany. No és res especial.

Atasco en el carril bici: Países Bajos no sabe cómo lidiar con la explosión de patinetes y e-bikes

Carril bici: Països Baixos no sap com tractar amb l'explosió de patinets i e-bikes

Com implantar-lo en la nostra rutina urbana diària? Més enllà de l'educació viària en autoescoles i a casa, mitjançant llaços. Dutch Reach Project proposa i recull diversos mecanismes memorístics emprats pels conductors nord-americans i d'altres parts de món per fomentar el gest. Un simple llaç, un post-it o qualsevol senyal adherida a la maneta pot servir per recordar la conveniència d'obrir la porta amb l'altra mà.

I així, a poc a poc, convertir les ciutats en un espai més segur. Per a tots.


Més informació aquí

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@fab.cat