Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ

Quina és la vida útil d’un cotxe elèctric?

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

 

Diversos experts opinen sobre una qüestió que va més enllà de l’autonomia o la xarxa de recàrrega

A Espanya hi ha més de 63.000 vehicles elèctrics, dels quals uns 25.000 són turismes, segons es desprèn de la Guia de Mobilitat Elèctrica per a Entitats Locals presentada al febrer a Bilbao. A Catalunya, concretament, circulen 16.708 unitats elèctriques. Una altra dada: de gener a juny d’aquest any es van matricular 8.958 turismes elèctrics a nivell estatal, d’un total de 692.472, d’acord amb les dades de l’Associació de Fabricants Europeus d’Automòbils.

Encara que lentes, les matriculacions d’aquest tipus de vehicles segueixen una línia ascendent i molt progressiva (parlem d’un increment del 102% respecte al mateix període de l’any anterior), que converteix el cotxe elèctric en una realitat cada vegada més present als nostres carrers i carreteres.

Més enllà de la xarxa de recàrrega i de l’autonomia

Com bé apunta Juan Ferrari, responsable de Motor d’El Economista, “el cotxe elèctric ha arribat per a quedar-se i la seva entrada és imparable”. No obstant això, molts dubtes assalten al comprador potencial, acostumat a la gasolina i al dièsel. I no parlem únicament de la xarxa de recàrrega i de l’autonomia. Es tracta d’una qüestió més definitiva: la durabilitat.

Cal dir que els especialistes consultats per a aquest article coincideixen que encara és massa aviat per a avaluar la vida útil del vehicle 100% elèctric, tenint en compte que el primer que es va posar en circulació a Espanya va ser el 2011. A més, “fa falta un nombre suficient de cotxes circulant per a poder elaborar un històric i calcular el que una bateria perd de mitjana”, assegura José Luís Gata, responsable del sector de postvenda del Grup Solera, expert en intel·ligència de l’automòbil.

La bateria és la clau

No obstant això, alguns professionals, d’acord amb la seva experiència i coneixement del sector, ens expliquen: “Passa com amb els mòbils i els ordinadors: la vida útil del cotxe està molt relacionada amb la de la bateria, que hauria de ser substituïda quan la seva capacitat real estigui entre el 70% i el 80%. La majoria dels fabricants garanteix entre vuit i deu anys d’ús abans que això ocorri, amb recorreguts acumulats d’entre 160.000 i 300.000 km, encara que l’excés de cicles o de càrregues ràpides la pot accelerar”, assegura Félix Cerezo, cap de secció de Motor d’El Mundo.

D’altra banda, Rubén Blanco, gerent de Movelco, empresa de solucions de mobilitat elèctrica que brinda serveis de ‘renting’ a l’Hospital Parc Taulí de Sabadell, explica: “Encara que la vida útil de les bateries depèn de cada cotxe, els fabricants garanteixen, de mitjana, uns 3.000 cicles de càrrega complets, al 100% de prestacions. Això significaria gairebé un milió de quilòmetres, calculat per a un cotxe amb una autonomia real de 300 km. Per això es pot afirmar que la bateria dura tant o més que el cotxe”.

Durabilitat igual (o major) que la d’un cotxe de combustió

Aquesta última frase la recolza Nissan. El fabricant confirma, a més, que “després de la vida útil de la bateria (fins a vuit anys i uns 160.000 quilòmetres), aquesta manté el 80% de la seva capacitat”. És més, garanteix que “la durabilitat del cotxe elèctric és la mateixa que la de qualsevol vehicle de combustió”. En conseqüència, aquest vehicle de zero emissions podria gaudir d’una autonomia molt important fins a gairebé els 20 anys de vida. Però si parlem dels nous models que han aterrat en el mercat (de 40 i 62 kWh), l’autonomia serà major i el seu ús es podria allargar molt més.

Consells per a cuidar de la bateria

La bateria és el cor del cotxe elèctric i, com a tal, cal esforçar-se en la seva cura. Aquí us deixem alguns consells per a un manteniment òptim:

  • És convenient mantenir la càrrega entre un 20% i un 80%.

  • Es desaconsella la descàrrega profunda i la càrrega completa -sent la primera la més perjudicial-, a més de l’ús continuat de la recàrrega ràpida.

  • Ser previsor, planificar els recorreguts i programar les recàrregues.

  • Conduir en mode ECO, en ciutat i en carretera, sempre que no hi hagi molts pendents, i fer-ho de manera eficient i responsable: les accelerades i les frenades disparen la despesa.

  • Aparcar en llocs frescos amb temperatures estables en èpoques de molta calor i evitar els estacionaments prolongats.

Com hem vist, el vehicle elèctric està accelerant cap a la seva consolidació i maduresa. El camí no ha estat fàcil, però les constants millores tecnològiques i el pertinaç esforç dels fabricants així ho certifiquen.

livebcn
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat