Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • A punt per conduir amb mal temps?

A punt per conduir amb mal temps?

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

 

A l’hivern, el mal temps dificulta la conducció. En el cas de trobar-nos amb pluja, vent, neu o gel a la calçada poden sorgir dubtes sobre quines maniobres són les adequades per evitar incidències i ensurts. Sabem què hem de fer si ens sorprèn una pluja torrencial i no tenim prou visibilitat? Què hem de tenir en compte per avançar un altre vehicle si hi ha ratxes de vent fort? Amb quina marxa hem de circular per travessar un bassal gran i per arrencar un vehicle en una carretera nevada? No cal dir que amb inclemències meteorològiques i baixes temperatures cal extremar la prudència i garantir que els elements de seguretat del nostre vehicle estiguin en condicions òptimes. Posa a prova els teus coneixements sobre la conducció hivernal!

Si conduïm amb pluja

La pluja augmenta el risc d’accident de trànsit per la reducció de la visibilitat i l’aigua a l’asfalt, per això s’ha de moderar la velocitat i augmentar la distància de seguretat. Cal tenir en compte que podem trobar acumulacions d’aigua i bassals i, per tant, s’ha de circular amb el volant agafat amb les dues mans de forma segura.

Quan plou és molt probable que perdem l’adherència entre els pneumàtics i la calçada, fenomen conegut com a hidroplanatge o aquaplaning. Si disposem d’ABS, frenarem amb decisió fins que ens aturem, i si el nostre vehicle no està equipat amb aquest dispositiu, frenarem de forma suau i reduirem les marxes per no bloquejar ni la direcció ni les rodes. Amb pluja molt intensa, si tenim problemes de visibilitat, aturarem el vehicle en un lloc segur i preferiblement fora de la calçada, i  senyalitzarem la nostra posició.

 I amb pluja torrencial?

 Estacionarem en un lloc segur, mantindrem encesos els llums i no travessarem mai rieres ni zones inundades encara que semblin de poca profunditat, perquè podem ser arrossegats fàcilment pel corrent. En cas d’haver de travessar un bassal gran, circularem amb primera i lentament.

Amb vent fort

 Agafarem el volant de manera segura amb les dues mans. Reduirem la velocitat i, amb molta suavitat, corregirem les desviacions produïdes pels cops de vent. Si hem d’avançar vehicles de grans dimensions, vigilarem especialment la distància de separació lateral.

D’altra banda, és important que ens fixem en la trajectòria del vent a través dels arbres i arbustos de la calçada. Els vehicles grans, com els camions, ens poden fer de pantalla durant el moment de l’avançament i, quan els superem, ens pot desviar un cop de vent. Si ens passa això, corregirem suaument i amb seguretat la trajectòria del vehicle.

Si ens trobem amb neu o gel

S’ha de circular amb suavitat, no frenarem bruscament, reduirem la velocitat per facilitar l’adherència i així evitarem lliscaments. També s’ha d’augmentar la distància de seguretat, seguir les roderes o empremtes deixades per altres vehicles, no avançar si no és necessari i, a més, portar les cadenes per si les hem d’utilitzar. Una alternativa a les cadenes són els pneumàtics d’hivern, tant en condicions de neu com amb baixes temperatures.

A més, en arrencar el vehicle sobre neu pot ser que les rodes patinin i s’enfonsin. Per evitar-ho, les posarem en línia recta, arrencarem  amb segona i deixarem anar molt lentament l’embragatge, mantenint una acceleració suau i constant. Compte també si ens trobem amb plaques de gel, perquè la distància de frenada en gel pot augmentar fins a deu vegades.

meteorologia_genèric

La prevenció, bàsica!

Si hem de viatjar amb condicions meteorològiques adverses, és fonamental tenir el cotxe en bones condicions. L’estat mecànic general ha de ser òptim i, específicament, comprovarem els frens,  l’enllumenat, les escombretes i el funcionament de l’eixugaparabrises, així com els nivells de líquid de fre i d’oli i de líquid anticongelant. És fonamental revisar l’estat dels pneumàtics per assegurar una bona adherència a la carretera, i és  recomenable utilitzar pneumàtics d’hivern. Per fer front a possibles situacions meteorològiques adverses també és recomanable portar una manta al vehicle. I no ens oblidem d’informar-nos de l’estat del trànsit abans de sortir a la carretera a través

  • del 012

  • del Twitter de l’SCT @transit,

  • del web http://transit.gencat.cat i de les cròniques radiofòniques i televisives de diversos mitjans de comunicació


 

INFOTRANSIT

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@fab.cat